
Nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Warto wiedzieć, jakie masz prawa. Przydadzą się w przypadku komplikacji.
Dochodzenie swoich praw
Niewiele osób wie, że jeżeli przewoźnik z kraju UE jest odpowiedzialny za opóźnienie lotu, to masz prawo do wystąpienia o odszkodowanie za wszystkie poniesione szkody. Ponadto, jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności, możesz dochodzić swoich praw w sądzie.
Mój bagaż został uszkodzony!
W tej sytuacji masz prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu liniami lotniczymi z kraju UE. Jeżeli przewoźnik odmawia Ci rekompensaty, swoich roszczeń możesz dochodzić w sądzie. Pamiętaj jednak, że wszelkie nieprawidłowości powinieneś zgłosić w terminie 7 dni od chwili odbioru bagażu. W przypadku opóźnionego – czas ten wynosi 21 dni.
Uszkodzenia ciała – zgon w wypadku
W tej ekstremalnej sytuacji pasażer również ma prawo do odszkodowania. W tym przypadku przewoźnik powinien wypłacić zaliczkę, która ma na celu pokrycie natychmiastowych potrzeb finansowych – w zależności od danej sytuacji. To znaczy: zorganizowanie pochówku, bądź pokrycie kosztów rehabilitacji, czy operacji.
Odszkodowanie a wyjazdy zorganizowane
Takie odszkodowanie możesz otrzymać wtedy, kiedy przewoźnik nie zapewni Ci odpowiedniego przelotu, który został zawarty w umowie. Jeżeli dodatkowo organizator nie wywiąże się w znaczącej większości umowy, koniecznie musi zapewnić alternatywne świadczenia. W skład tego wchodzi przewóz. Uczestnik wyjazdu nie powinien w tym przypadku ponoć żadnych dodatkowych kosztów.
Do kogo się zwrócić?
Jeżeli Twoje prawa są łamane, zauważyłeś nieprawidłowości – nie czekaj. Niezwłocznie zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych, który obsługuje dany lot. Poproś o rozwiązanie sprawy. Takie działania nic nie pomogły? Możesz złożyć skargę do krajowych władz wykonawczych. Jeżeli wylot następuje z kraju UE, to właśnie tam powinieneś złożyć skargę. W Polsce takimi sprawami znajduje się Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów
WRZ
2017