Poradnik pasażera

Jakie prawa ma pasażer na lotnisku? Część I

Wykupiłeś już bilet, przeszedłeś odprawę online. Niebawem zbliża się dzień odlotu, ale czy na pewno wiesz, jakie masz prawa, jako pasażer?

Życie nieustannie płata nam równe figle. Zdarzają się sytuacje spontaniczne, coś pójdzie nie po naszej myśli. Warto jednak zawsze wiedzieć, jakie posiadamy prawa, jako pasażer.

Co jeśli nie wpuszczą mnie na pokład?

W przypadku odmowy, przewoźnik musi zapewnić pasażerowi rekompensatę finansową oraz pomoc. Takie prawo obowiązuje w związku ze wszystkimi lotami, wliczone są w to także loty czarterowe. Warunek jest jeden: musisz stawić się w czasie do odprawy biletowo- bagażowej. Jeśli sytuacja wygląda tak, że do odprawy zgłasza się więcej pasażerów niż jest miejsc w samolocie – przewoźnik powinien znaleźć osoby (oczywiście za pewną rekompensatą) chętne do udostępnienia miejsc pasażerom, którzy również zaplanowali rejs danym samolotem. Ochotnikiem przewoźnik musi zaoferować zwrot ceny biletu lub zaproponować alternatywny rejs do miejsca docelowego.

Mój rejs został odwołany!

W tym przypadku masz prawo do otrzymania od przewoźnika zwrotu cen biletów, a także zwrot kosztów wyżywienia, pobytu w hotelu, świadczeń itp. Również i tym razem przewoźnik musi wypłacić Ci rekompensatę. Zasada ta nie obowiązuje, jeśli o odwołaniu lotu zostaniesz poinformowany odpowiednio wcześniej. Przewoźnik musi również zaproponować alternatywny przewóz w zbliżonym terminie. Odmówiono Ci któregokolwiek z praw? Zgłoś natychmiast skargę u przewoźnika.

Samolot ma znaczne opóźnienia, – co teraz?

Jeśli zgłosiłeś się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo – bagażowej, konieczne jest zapewnienie pomocy ze strony przewoźnika. Jeżeli opóźnienie jest większe niż 4 godziny i odbywa się na trasach powyżej 3500 km poza UE, przewoźnik musi zapewnić wyżywienie, miejsce w hotelu oraz świadczenia, np. zwrot kosztów rozmów telefonicznych. W przypadku opóźnień większych niż 5 godzin, przewoźnik powinien zwrócić opłatę uiszczona za przewóz. Jeżeli jest taka konieczność – powinien zapewnić bezpłatny przelot do portu, w którym rozpoczęto podróż.

0
  Podobne wpisy